Hvordan kommer jeg i ketose?

De to største energikildene vi har er Glykose og Ketoner. Hjernen krever mye energi og den enkleste måten den henter dette er fra glykose. Glykose oppstår nå man spiser raske karbohydrater, så som mel, ris, pasta, sukker, godteri, kaker etc.

I løpet av natten spiser man jo ikke, og kroppen er i en liten «faste». Dette kan faktisk gi deg en liten ketose, men når du spiser igjen, går denne over.

Mange sverger til 16/8-metoden. Det vil si at man faster 16 timer hver dag og spiser i et tidsrom på 8 timer. Det høres kanskje vanskelig ut, men er ikke det.

Det finnes mange måter å komme i ketose på. Her er noen:

  • Redusere inntak av raske karbohydrater til under 20g pr dag.
  • Innføre litt mer fett i maten. Tilsett noe i hvert måltid, helst det sunne fettet, så som olivenolje, avokado, nøtter etc.
  • Stek gjerne i kokosolje. Denne oljen er stabil på høye temperaturer og er en olje som kan booste produksjonen av ketoner.
  • Ikke spise fra 20 om kvelden til 11 på formiddagen, dette kalles periodevis fasting. Dette gjør du enkelt ved å enten hoppe over frokost eller middag, og er ikke så vanskelig når du først er på Keto, da man ikke føler samme sult som ellers.
  • Beveg deg! Man kommer fortere i ketose om man er litt mer aktiv. Det kan hende at man i starten ikke føler noe energi for å gjøre dette, men den vil komme.
  • Den enkleste og raskeste måten å komme i ketose på, er å tilføre naturlige eksogene ketoner.

Ta kontakt på tone@ketotone.no om du ønsker mer informasjon eller meld deg inn i gruppen på Facebook: KetoTone – Vektreduksjon og ketose i hverdagen

 

Siste blogginnlegg