Fårikål på keto? JA!!

Fårikål slik du kan spise den på keto

Fårikål er norges nasjonalrett, og med rette!! Kombinasjonen av lam og kål, kokt så lenge at kålen har tatt smak av kjøttet er SÅ GODT!!

Siste torsdag i September er det Fårikålens dag. Hvorfor ikke lage en stor porsjon til helgen?

Denne retten blir laget på mange måter. Noen bruker hvetemel mellom lagene, andre koker den 1-2 timer. Jeg har aldri gjort noen av disse tingene. Jeg liker kålen godt kokt og kjøttet skal falle av bena. Den er gjerne best 2. dagen 🙂

Så er det dette med kålen, da… Vanlig hodekål har jo 5,7g karbohydrater /100g. Det tilsier på denne retten hele 114g!! og igjen 23g pr person!! Det er jo mer enn hele dagsbehovet!!

Spisskål derimot har bare 0,7g / 100g. Det utgjør 14g på hele denne retten!! og 2,8g pr person 🙂 🙂 Det er MYE bedre!!!

Her har du det ferdige resultatet.

Dette trenger du:

  • ca 2 kg kjøtt av lam
  • 2ss olivenolje
  • 1ss salt
  • 1,5ss hel svart pepper
  • 2 kg spisskål
  • 2dl vann (kokende)

Slik gjør du:

Stekt lam:

  1. Legg lammet med fettsiden opp i en ildfast form og smør det inn med olje. Salt det med 1/3 av saltet + 1ss av pepperen.
  2. Stek på 180 grader i 30 minutter.
    Fårikål på keto? JA!!
    Ferdig stekt i ovnen
  3. Legg det over i en kjele. Kok opp litt vann i en tekanne og hell i formen og forsøk å få med all kraften over i kjelen. Sett på lokk og la småkoke i 1 time.Fårikål på keto? JA!!
  4. Del spisskålen i gode biter. Det er viktig at de ikke blir for små, for da koker kålen fortere i stykker.
  5. Ha kålen over kjøttet, hell over resten av salt og pepper og kok 1 time. Rør i kjelen slik at kjøtt og kål blander seg og kok 1,5t til.
  6. Den er nå klar til å spises

    Fårikål på keto? JA!!

Siste oppskrifter